BEDAH SIASAT- RAHSIA PERISTIWA ISRA’ DAN MIKRAJ

Mafhum Firman Allah S.W.T. : "Maha Suci Allah yang telah memperjalankan hamba-Nya pada suatu malam dari Al-Masjidil Haram ke Al-Masjidil Aqsa yang telah kami berkati sekelilingnya agar Kami perlihatkan kepadanya sebahagian dari tanda-tanda kebesaran Kami. Sesungguhnya Dia adalah Maha Mendengar lagi Maha Melihat." (Surah Al-Israa': Ayat 1)

Pengertian:
*Israk – berjalan malam dari Masjidil Haram ke Masjidil Aqsa *Mikraj – dari Baitul Maqdis hingga ke Sidratul Muntaha Tarikh: *27 Rejab (selepas Tahun Dukacita)

Sebelum Isra’ & Mikraj
1.Rasulullah SAW dibedah dada oleh malaikat Jibril dan Mikail 2.Hati baginda SAW dicuci dengan air zamzam 3.Dibuang ketul hitam (alaqah) 4.Dituangkan hikmat, ilmu dan iman ke dalam dadanya 5.Didatangkan binatang bernama Buraq untuk ditunggangi

Semasa Israk Mikraj(Perjalanan dari Masjidil Haram ke Masjidil Aqsa)
1.Ditemani Malaikat Jibril dan Israfil 2.Bersolat dua rakaat di tempat-tempat tertentu 3.Diganggu jin Ifrit 4.Menyaksikan peristiwa-peristiwa yang amat ajaib 5.Kaum yang sedang bertanam dan terus menuai hasil. Apabila dituai, buah yang baru keluar semula seolah-olah belum dituai. Ia berlaku berulang-ulang. 6.Tempat yang berbau harum. Jibril memberitahu, itulah bau kubur Masyitah (tukang sisir rambut anak angkat Firaun) bersama suami dan anak-anaknya. 7.Sekumpulan orang yang sedang memecahkan kepala mereka. Setiap kali pecah, sembuh kembali lalu dipecahkan pula. Ia berlaku berulang-ulang. 8.Sekumpulan orang yang hanya menutup kemaluan mereka dengan secebis kain. Dihalau seperti binatang ternakan dan makan bara api dan batu dari neraka Jahannam. 9.Lelaki dan perempuan yang memakan daging mentah busuk sedangkan daging masak ada di sisi mereka. 10.Lelaki yang berenang dalam sungai darah dan dilontarkan batu. 11.Kaum yang sedang menggunting lidah dan bibir mereka dengan penggunting besi berkali-kali. Ia berlaku berulang-ulang. 12.Kaum yang mencakar muka dan dada mereka dengan kuku tembaga mereka. 13.Seekor lembu jantan yang besar keluar dari lubang yang sempit. Tak dapat masuk semula lubang itu. 14.Seorang perempuan dengan dulang yang penuh dengan pelbagai perhiasan. Nabi SAW tidak mempedulikannya. 15.Seorang perempuan tua duduk di tengah jalan dan menyuruh nabi SAW berhenti. Nabi SAW tidak menghiraukannya. 16.Seorang perempuan bongkok tiga menahan nabi SAW untuk bertanyakan sesuatu.

Semasa Mikraj (Naik dari Baitul Maqdis ke Sidratul Muntaha)
1.Langit pertama : Bertemu dengan nabi Adam AS 2.Langit kedua : Bertemu dengan Nabi Isa AS dan Yahya AS 3.Langit ketiga : Bertemu dengan nabi Yusuf AS 4.Langit keempat : Bertemu dengan nabi Idris AS 5.Langit kelima : Bertemu dengan nabi Harun AS 6.Langit keenam : Bertemu dengan nabi-nabi dan nabi Musa AS 7.Langit ketujuh : Bertemu dengan nabi Ibrahim AS

Selepas Mikraj
Rasulullah SAW turun ke langit dunia semula dan sampai ke Baitul Maqdis. Lalu menunggang Buraq ke Mekah pada malam yang sama.

Kesimpulan
a)Penting untuk kita menghayati dan meneladani perkara yang baik dan menjauhi perkara yang tidak baik. b)Memberi keinsafan supaya sentiasa mengingati Allah dan takut kepada kekuasaanNya. c)Menguji keimanan umat Islam untuk mempercayainya. d)Menunjukkan bukti kekuasaan Allah e)Perihal wajibnya solat dalam kehidupan muslim.

No comments:

Post a Comment

HiDuP MuLiA MaTi SyahiD..

We Love Tok Guru...

Sedikit Kenangan Manis..

.