Perbaiki Diri,Sebelum Perbaiki Orang Laen.


Salam Perjuangan.
Sahabat yang dikasihi sekalian, setelah sekian lama mendiamkan diri, tersemat dalam diri memikirkan masaalah yang melanda ummah ketika ini, Dalam sibuk mencari ilmu di Kampus, ku selitkan jua sedikit masa menghadiri kuliah2 diluar bagi mendapatkan pengisian rohani malah apa yang sebenarnya yang berlaku di luar sana, agar kita menjadi Mahasiswa yang punyai pengetahuan kelas Pertama..
Antara yang dapat dikongsi bersama, isu bid'ah yang melanda tempat pengajianku. antaranya membaca yassin ketika saat nazaknya seorang dari ahli keluarga kita, dikatakan bahawa membaca Surah Yassin adalah perkara yang Nabi Muhammad saw tidak pernah lakukan,Solat sunat Terawih cukup sekadar 8rakaat, banyak lagi perkara2 seperti itu sehingga Ditempat ku sudah di lali dengan perkara2 seperti itu yang dahulunya aku kurang mengerti..Perkara2 sebegini sudah ditahap yang membimbangkan sehingga timbul perpecahan, Dibukukan segala perihal berkaitan bid'ah2 dan disebarkan keseluruh negeri..
Kata Murabbi ku yang jelas terpancar NurIman di wajah, susuk tubuh yang sesuai dengan tingginya mampu meyakinkan dengan apa yang disampaikan kepada jemaah yang hadir dari serata negeri, kuliah seminggu sekali benar2 membuatkan hati para mujahid tidak mampu melelapkan mata pabila beliau memulakan majlis, malah sentiasa menunggu2 tibanya minggu berikutnya..alangkah manis.
Berbalik perihal Bid'ah, Menyedekahkan Al-Fahatihah, Surah Yasin pada si mati, allah akan meletakkan amalan2 yang disedekahkan pada si mati di satu tempat dan diberikan pada simati, Maka dengan itu berseri2 lah wajah si mati dengannya..Perihal solat sunat terawih yang dilakukan, Tiada hadith menghalang dari melakukan seberapa banyak jumlah rakaat, mengenai puasa di bulan Rejab,Syaaban dan Ramadhan tiada juga hadith yang menghalang kita berpuasa direct 3bulan, pada sudut pemikiran kita, apa akan jadi jika Nabi Muhammad saw berpuasa direct 3 bulan? tentu akan menjadi kewajipan pada umatnya untuk turut berpuasa. Adakah kita tidak merasakan tentu Nabi Muhammad saw menginginkan dan mampu berbuat sedemikian..Baginda berpuasa selang sehari,adakalanya selang 3 hari.. Barangsiapa yang berpuasa sehari kerana allah,Allah akan Bina Satu parit yang memisahkan antara Syurga dgn Neraka untuknya,Luasnya parit seluas langit dgn Bumi.Sedarlah wahai sahabat sekalian, Perbadaan sebegini mampu memecahbelahkan umat islam..Banyak lagi perkara2 yang Besar yang kita perlu fikir dan atasi bersama..
Cukup setakat ini sahaja.mana yang baik datangnya dari Allah,Yang buruk dari kelemahan seorang hamba yang mencari Keredaan darinya,Hakikatnya kedua2nya datang dari Pencipta yang mahukan kita berfikir,merenung dan menginsafi diri..Wallah hu a'lam..

No comments:

Post a Comment

HiDuP MuLiA MaTi SyahiD..

We Love Tok Guru...

Sedikit Kenangan Manis..

.