Berdoalah..

Berdoa Di Tahun Baru 1431H..
Mengapa Kita Di Suruh Berdoa..?



Dari Ali RA meriwayatkan bahawa baginda Rasulullah SAW bersabda;
Doa adalah senjata bagi orang mukmin, tiang bagi agama dan nur bagi
langit dan bumi. [Hadis Riwayat Hakim]

Sebaik-baik doa yang perlu engkau panjatkan kepada Allah,
adalah apa yang Allah perintahkan kepadamu. (Ibnu Athaillah)

Doa yang perlu dipohonkan pada Allah adalah supaya minta di-
kuatkan iman, diberi ketaatan pada semua perintah dan larangan,
serta istigamah dalam pengabdian.

Dan juga untuk meminta rahmat dan redha Allah.Inilah cita-

cita tertinggi yang perlu dimiliki seorang Muslim.
Nikmat yang Allah kurniakan kepada kita sebenarnya jauh
lebih besar daripada nikmat yang kita minta. Saat kita meminta
rezeki, pada saat bersama rezeki yang Allah curahkan kepada kita

jauh lebih melimpah. Saat kita meminta kebaikan, pada saat bersama
kebaikan yang Allah berikan jauh lebih banyak dari yang kita duga.
Cuma kerana, keterbatasan ilmu dan ketertutupan mata hati, membuat
kita jarang menyadari besarnya kurnia tersebut.

Saat kita meminta redha Allah, maka saat itu kita telah meminta hal
paling berharga dalam hidup. Sebab, tidak ada gunanya harta, pangkat,
kedudukan, ketampanan, atau apa pun, bila Allah tidak redha kepada

kita. Bila Allah sudah redha, maka semuanya akan jadi mudah. Dunia
dan akhirat insya-Allah akan kita dapat nikmat dari ALLAH...
Sambutan Tahun Baru 1431Hijrah Dengan Sebenar2nya..


Salam Maal Hijrah..

Pertama dan selamanya sama-sama kita panjatkan setinggi2 kesyukuran pada allah kerana memberi peluang untuk kita membuka mata, meneruskan hidup yang masih berbaki untuk melaksanakan segala perintah Allah swt yakni yang paling utama Melaksanakan perkara2 Maa’ruf dan meninggalkan perkara2 Mungkar. Tidak lupa selawat serta salam pada nabi junjungan kita Nabi Muhammad SAW, Kita amat bertuah kerana seperti sedia maklum cukup banyak kelebihan menjadi umat nabi Muhammad saw.

Sambutan tahun baru Hijrah disambut dalam keadaan sunyi sepi, aktivitinya hanya sekadar di masjid2 yang kebiasaannya sama disetiap masjid..Doa akhir tahun sebelum maghrib, solat maghrib dan Doa Awal Tahun seterusnya ceramah maal hijrah, setengah tempat diiringi bacaan Yassin,tahlil,lebih kurang begitulah, malam ni juga ada yang berdoa Malaysia berdoa agar Malaysia memenangi Pingat Emas Bola Sepak Sukan Sea,takpaelah doa satu ibadat juga..tapi pabila Tahun Masihi pelbagai aktiviti dapat dilaksanakan oleh kerajaan, promosinya jauh lebih jauh lebih banyak.ish3.. Adakah kita kekurangan idea seperti jamuan makan malam dijamu dengan konsert nasyid ka,zikir2 dan sebagainya.

Bila sebut tahun Baru Hijrah kita perlu ingat pada sejarah..Zaman Khulafa’ Ar-Rasyidin tikamana Abu Musa Al-Ashari menerima surat daripada Sayidina Umar al-khattab yang suratnya cuma yang menjadi kelemahannya adalah pada tahunnya, mereka hanya menggunakan tarikh seperti 17 Ramadhan, 7Rejab, 3 Safar dan sebagainya sehinggakan terjadilah menggunakan Tahun Pertama Kerasulan Baginda, Tahun Ke Dua Kerasulan, dan seterusnya Pimpinan berasakan perlunya ada takwin Hijrah bagi memudahkan urusan, maka Saiyidina Umar Al-Khattab mengadakan mesyuarat bagi menetapkan penggunaan takwim.

Ada sahabat mencadangkan penggunaan tarikh kelahiran nabi, tetapi ditolak kerana bimbang mereka mendewa2kan kelahiran Nabi Muhammad saw, sama seperti kalendar Al-Maseh ibn Maryam. Ada pula mencadangkan tarikh kewafatan Nabi, sekali lagi ditolak kerana tidak kerana tidak sesuai..cuba kita bayangkan jika tarikh tersebut diambil?$#@#maka makin suram sepi lah pada malam tersebut. Maka Sayidina Umar mencadangkan tahun penghijrahan Nabi Muhammad SAW. Maka kesemua sahabat2 bersetuju. ia nya juga meraikan penghijrahan nabi Muhammad saw.

Bila kita sebut tahun Baru, pasti nya akan timbullah azam baru. Azam baru perlulah bercita2, bertaubat untuk terus kita lakukan serta-merta mengikut perancangan kita dan bertawakal kepada allah..Azam bukannya satu perkara main2.,bilamana azam yang tidak bersungguh2, maka terjadilah azam yang tahun2 sebelumnya masih tidak dilaksanakan. Jom kita selidik sejarah sayidina Umar Abdul Aziz menjadi khalifah bukannya kerana Bapanya menjadi khalifah pada masa tu, beliau ada kelayakan menjadi pemimpin pada masa tersebut. Bila mana wasiat daripada khalifah pada masa tersebut, Umar Abdul Aziz terkejut lalu menolak untuk menjadi khalifah. Tapi, semua penduduk pada masa itu berbai’ah taat setia pada Umar Abdul Aziz. .

Pada masa ini juga ingin dikongsikan apa yang diajar oleh Rasullullah saw dalam memilih sahabat, siapa yang boleh dijadikan kawan dan sahabat. Erti kata sahabat jauh lebih bermakna dari kawan, rakan dll, Dalam sirah nabi, penggunaan Sahabat sering kali didengari padahal banyak lagi yang sama maksud dengannya, kerana Erti kata sahabat lebih mendalam kerana sahabat2 nabi sanggup untuk sehidup semati demi mempertahankan islam ..

Cuba kita perhatikan zaman sekarang, 2 orang bermusafir tapi seorang solat tetapi sorang lagi menunggu di tepi surau sambil menghisap rokok, sambil menyatakan lamanya mamat ni solat..ish. allahhuakhbar!!! pilihlah kawan yang mampu membimbing kita..

Kata imam Al-Ghazali, pilihlah kawan dengan yang pertama orang yang soleh dan baik, berakal,baik akhlak, orang yang tidak tamak kepada harta dunia, orang yang tidak menipu..jika kita tak jumpa jenis sahabat yang macam ni, maka eloklah mengasingkan diri bagi elak terjebak, terpengaruh..

Akhirnya Sempena Maal Hijrah, mari kt sama muhasabah terhadap diri kita selama kita hidup, dan kita ambil beberapa kata2 dari Ulama, ada menyimpulkan bahawa:

1. Pertamanya, Anda perlu takut kepada allah luaran dan dalaman yakni fizikal dan rohani.

2.Keduanya, mari kita mengharapkan Redha allah, membolehkan kita masuk syurga allah.

3. Ketiganya, Ada niat untuk melakukan amar maa’ruf dan meninggalkan yang mungkar.

4.Keempatnya, perbanyakan berdoa kerana ia ibadah, serta tidak lalai dalam berdoa.

5. Kelimanya, Banyakkan istighfar seperti mana maksudnya penyesalan terhadap dosa2 yang dilakukan.

6.Keenamnya, seimbangkan perkara yang zahir dan batin.

7.Ketujuhnya, Ikhlas kerana allah.

Kesimpulannya, sama2 kita mengabdikan diri kepada allah. Wallallua’lam..

Sekian daripada

Ceramah Maal Hijrah

Oleh: Ustaz Hj Hanafiah Bin Nawawi,

Pegawai Syariah Bank Rakyat..




Selesai menunaikan ibadah haji, Ibrahim bin Adham berniat ziarah ke Masjidil Aqsa. Untuk bekalan di perjalanan, beliau membeli 1 kg kurma dari pedagang tua di dekat mesjidil Haram. Setelah kurma ditimbang dan dibungkus, Ibrahim melihat sebutir kurma tergeletak didekat timbangan. Menyangka kurma itu bagian dari yang ia beli, Ibrahim memungut dan memakannya.
Setelah itu ia langsung berangkat menuju
Al Aqsa. 4 Bulan kemudian, Ibrahim tiba di Al Aqsa. Seperti biasa, ia suka memilih sebuah tempat beribadah pada sebuah ruangan dibawah kubah Sakhra. Ia shalat dan berdoa khusuk sekali. Tiba tiba ia mendengar percakapan dua Malaikat tentang dirinya. "Itu, Ibrahim bin Adham, ahli ibadah yang zuhud dan wara yang doanya selalu dikabulkan ALLAH SWT," kata malaikat yang satu. "Tetapi sekarang tidak lagi. doanya ditolak karena 4 bulan yang lalu ia memakan sebutir kurma yang jatuh dari meja seorang pedagang tua di dekat mesjidil haram," jawab malaikat yang satu lagi.

Ibrahim bin adham terkejut sekali, ia terhenyak, jadi selama 4 bulan ini ibadahnya, solatnya, doanya dan mungkin amalan-amalan lainnya tidak diterima oleh ALLAH SWT gara-gara memakan sebutir kurma yang bukan haknya.
"Astaghfirullahal adzhim" Ibrahim beristighfar. Ia langsung berkemas untuk berangkat lagi ke Mekkah menemui pedagang tua penjual kurma. Untuk meminta dihalalkan sebutir kurma yang telah ditelannya.
Begitu sampai di Mekkah ia langsung menuju tempat penjual kurma itu, tetapi ia tidak menemukan pedagang tua itu melainkan seorang anak muda. "4 bulan yang lalu saya membeli kurma disini dari seorang pedagang tua. kemana ia sekarang ?" tanya Ibrahim. "Sudah meninggal sebulan yang lalu, saya sekarang meneruskan pekerjaannya berdagang kurma" jawab anak muda itu. "Innalillahi wa innailaihi roji'un, kalau begitu kepada siapa saya meminta penghalalan ?".
Lantas ibrahim menceritakan peristiwa yg dialaminya, anak muda itu mendengarkan penuh minat. "Nah, begitulah" kata ibrahim setelah bercerita, "Engkau sebagai ahli waris orang tua itu, mahukah engkau menghalalkan sebutir kurma milik ayahmu yang terlanjur ku makan tanpa izinnya?". "Bagi saya tidak masalah. Insya ALLAH saya halalkan. Tapi entah dengan saudara-saudara saya yang jumlahnya 11 orang. Saya tidak berani mengatas nama kan mereka karena mereka mempunyai hak waris sama dengan saya." "Dimana alamat saudara-saudaramu ? biar saya temui mereka satu persatu." Setelah menerima alamat, ibrahim bin adham pergi menemui. Biar berjauhan, akhirnya selesai juga.
Semua setuju menghalakan sebutir kurma milik ayah mereka yang termakan oleh ibrahim. 4 bulan kemudian, Ibrahim bin adham sudah berada dibawah kubah Sakhra. Tiba tiba ia mendengar dua malaikat yang dulu terdengar lagi bercakap cakap. "Itulah ibrahim bin adham yang doanya tertolak gara gara makan sebutir kurma milik orang lain." "O, tidak.., sekarang doanya sudah makbul lagi, ia telah mendapat penghalalan dari ahli waris pemilik kurma itu.
Diri dan jiwa Ibrahim kini telah bersih kembali dari kotoran
sebutir kurma yang haram karena masih milik orang lain. Sekarang ia sudah bebas." "Anda mempunyai teman atau saudara yang anda sayangi?Oleh. sebab itu juga berhati-hatilah dgn makanan yg masuk ke tubuh kita, sudah halal-kah? lebih baik tinggalkan bila ragu-ragu...
"
Pada hadits yang lain beliau bersabda; "Siapa yang merampas hak orang Islam dengan sumpahnya, maka Allah mewajibkan dia masuk neraka dan mengharamkannya masuk surga.. Seorang laki-laki bertanya, walaupun sedikit ya Rasulullah? Nabi menjawab, walaupun sebatang kayu sugi."(Riwayat Muslim).

TEMAN SEJATI..

Tuhan ku
dalam sendu ku mengadapMu
tertumpah resah dan keliru
tatkala hatiku
Kau uji dengan duka nestapa..
mampukah aku bertahan
mengempang airmata kedukaan
setelah ku sedar
aku sekadar insan
aku berpaling padaMu Ya Rabbi
redha dengan suratanMu Ilahi
mengharap belas kasihanMu
tabahkanlah hati ku
menanggung anugerah Mu
terpandang kedipan bintang
tenang jiwa ku rasakan
agung ciptaanMu
begitu luas terbentang alam..
Ku sedar kebesaran Mu tuhan
ku langkahkan kaki kehadapan
tak inginku toleh kegagalan
lantas kesilapan ingin ku perbetulkan
Pada Mu Ya Allah
aku berserah
Ampunkan kealpaan ku pada akhirat Mu
pulangkan aku pada Zat Mu
nikmatkan aku dalam kehidupanku. .
Tempat iblis: SEMOGA MENJADI PEDOMAN UNTUK KITA SEMUA

Rahsia Iblis

Seorang sahabat Nabi s.a.w bernama Anas b. Malik telah meriwayatkan satu hadis Nabi s.a.w yg menceritakan mengenai pertanyaan-pertanya an iblis kepada Allah s.w.t tentang banyak perkara.

1. Iblis bertanya kepada Allah s.w.t: " Ya Tuhanku! Engkau telah memberikan kepada anak Adam itu tempat tinggal, iaitu rumah untuk berzikir kepadaMu.Tunjukkanl ah kepadaku tempat kediamanku." Firman Allah s.w.t yang bermaksud: "Wahai iblis! tempat kediamanmu ialah bilik air(tandas). "

2. Iblis berkata:"Ya Tuhanku! Engkau telah memberikan kepada anak adam itu tempat mereka berkumpul (masjid,surau) , dimanakah tempat bagiku berkumpul?." Firman Allah s.w.t yg bermaksud: "Wahai iblis! tempatmu berkumpul ialah di pasar-pasar, tampat-tempat hiburan ( pusat membelibelah, kelab malam, pesta-pesta, majlis maksiat) dan sebagainya."

3. Iblis berkata lagi:"Ya Tuhanku! Engkau telah memberikan mereka anak Adam itu kitab untuk mereka membacanya. Tunjukkanlah padaku apakah bahan bacaanku?" Firman Allah s.w.t yang bermaksud:" Wahai Iblis, bahan bacaanmu ialah syair (sajak/lagu/ puisi yang melalaikan manusia dari mengingati Tuhan).

4. Iblis berkata:"Wahai Tuhanku! Engkau telah memberikan mereka cerita-cerita (kata-kata benar), apakah cerita-cerita bagiku?". Firman Allah s.w.t yang bermaksud: " cerita-cerita bagimu adalah kata-kata dusta ( bohong atau yng berkaitan dengannya)"

5. Iblis bertanya lagi: "Wahai Tuhanku! Engkau telah memberikan azan kepada anak Adam untuk mengajak atau mengumpulkan orang datang bersembahyang berjemaah, apakah azanku untuk mengumpul orang?". Firman Allah s.w.t yang bermaksud: "wahai iblis, azan untuk mu ialah seruling."

6. Tanya iblis lagi:"Ya Tuhanku! Engkau telah mengutus para utusanmu (para nabi dan rasul) kepada anak Adam, siapakah yang menjadi utusan bagiku?". Firman Allah s.w.t yang bermaksud:" Wahai iblis para utusanmu ialah terdiri dari dukun (peramal nasib), ataupun yang lebihkurang sama dengannya."

7. Kata iblis:"Ya Tuhanku! Engkau telah berikan kitab bertulis (ayat-ayat Al Quran)kepada anak Adam. Apakah tulisanbagiku? ." Firman Allah s.w.t yang bermaksud:"wahai iblis, tulisanmu adalah tulisan gincu yang palsu dibadan, (seperti gincu,tatu, tahilalat yang diada-adakan dan yang lebih kurang sama dengannya)

8. kata iblis:"Wahai Tuhanku! Engkau telah memberikankepada anak Adam itu perangkap-perangkap . Apakah perangkap bagiku?." Allah s.w.t berfirman yang bermaksud:"wahai iblis, perangkap untukmu ialah wanita-wanita. "

9. Kata iblis:"Wahai Tuhanku! Engkau telah memberikan makanan kepada anak-anak Adam (yang disebutkan namaMu), apakah makanan untukku?."Firman Allah s.w.t yang bermaksud: "wahai iblis, makanan untukmu ialah sesuatu yang tidak disebutnama Allah."

10. Kata iblis:"Wahai Tuhanku! Engkau telah memberikan minuman kepada anak-anak Adam, apakah minuman untukku?" Firman Allah s.w.t yang bermaksud:" Wahai iblis, minuman untukmu ialah sesuatu yang memabukkan dan yang tidak dimulakan denhan nama Allah."

SEMOGA MENJADI PEDOMAN UNTUK KITA SEMUA

Dicatat oleh DRS. KHALIL IDHAM LIM di 11:49 AM



KONGRES MAHASISWA SELANGOR 2009 (KOMS '09)


Tarikh : 4-6 Disember 2009

Tempat : Kem Nur Sg Merab, Kajang

Anjuran : Persatuan Mahasiswa Selangor (PERMASIS)

“Mahasiswa Komited” adalah merupakan tema bagi program Permasis kali ini, dimana tema ini merupakan gagasan utama mahasiswa menuju Selangor maju 2012. Program ini dilihat sebagai langkah awal untuk memberi penerangan kepada mahasiswa Selangor, khususnya tentang halatuju Persatuan Mahasiswa Selangor (PERMASIS). Di samping itu, KOMS juga merupakan salah satu wadah bagi seluruh mahasiswa negeri ini untuk merapatkan hubungan silaturrahim.

Program yang mengumpulkan seluruh mahasiswa2 IPTA/IPTS seluruh Malaysia, khususnya dinegeri Selangor ini bertujuan semata2 menggerakkan hati2 mahasiswa/i untuk berkhidmat selepas tamat pengajian.. Dengan ketibaanku agak lewat ke Program tersebut menyebabkan ku terlepas slot Peranan Permasis pada hari pertama. Jumlah peserta ramai yang tidak hadir tidak menenggelamkan suara2 minoriti untuk sedia berkhidmat bila diperlukan serta menggerakkan mahasiswa yang lena apabila cuti semester, tapi ligat semasa di Kampus..

Perbincangan melibatkan Tarbiyah, Dakwah, Siasah Dan Kebajikan.. Banyak isu2 yang dibangkitkan dalam Program kali ini..

Antara Aktiviti2 yang dilakukan adalah berbentuk Diskusi yang rata2 hadir seperti YB Khalid Samad serta barisan kepimpinan di negeri selangor..Pada petangnya, seperti biasa yang paling ditunggu2 oleh para peserta... Jungle Tracking ler..Kalu nak tau, abg dari seberang tu ngah bagi tau kelebihan daun/pohon Kapal Terbang(Pernah dengar?) utk rawat bisa ular..

Sebelum mula program dibaca Ummul Kitab, Al-Fatihah, diselit sedikit senaman ringkas..Macam biasa, perjalanan diselangselikan antara Muslimin dan Muslimat, kononyaa Muslimin akan jaga muslimat(btul ke??#%$)..


Perjalanan disajikan dengan kisah2 pengajaran,nasihat misalnya sifat akibat bongkak,takabbur,riak dll. masa diisi dengan mengagungkan ciptaan Tuhan yang Esa yang menciptakan sesuatu agar manusia berfikir. Langkah diatur rapi agar perjalanan berjalan lancar..


Laluan yang penuh mencabar......







Seorang sahabat sedang menitiskan air yang buat bekalan bagi sesiapa yang sesat didalam hutan.. Hebat Ciptaan Tuhan kan...


antara barisan peserta dan urusetia dari setiap Kampus...Sekian buat masa ini... Moga mendapat manfaat daripadanya..





Pak Ali bukan tamak...

KAPAK YANG BURUK..
Pada satu hari, Pak Ali pergi ke hutan untuk mencari kayu api. Pabila lalu kat kawasan tasik, Pak Ali tergelincir dan kapak buruknye terjatuh dalam tasik tu. Maka datanglah Pari Pari Tasik kepada Pak Ali.

Pari Pari: Kenapa dengan kau?

Pak Ali: Kapak aku terjatuh ke dalam tasik.

Pari Pari pun menyelam dan kembali bersama kapak perak.

Pari Pari: Inikah kapak kamu?

Pak Ali: Tidak.

Pari Pari pun menyelam dan kembali bersama kapak emas.

Pari Pari: Inikah kapak kamu?

Pak Ali: Tidak, kapak aku buruk sahaja.

Pari pari pun menyelam dan kembali bersama kapak buruk.

Pari Pari: Inikah kapak kamu?

Pak Ali: Ya, itulah kapak buruk aku.

Pari Pari Tasik suka sikap Pak Ali yang jujur itu lalu memberikan ketiga-tiga kapak itu kepadanya.

Pada hari lain pulak. Pak Ali berjalan di sekitar tasik yang sama bersama isterinya. Kali ni isterinye plak yang jatuh ke dalam tasik. Pak Ali susah hati. Maka datanglah Pari Pari Tasik kepada Pak Ali..

Pari Pari: Kenapa kau bersedih?

Pak Ali: Isteriku jatuh ke dalam tasik.

Pari Pari pun menyelam dan kembali bersama Christina Aguilera.

Pari Pari: Inikah isteri kau?

Sambil menangis Pak Ali menjawab... "ya, itulah isteriku..."

Pari Pari pun marah, "Sungguh ku tak sangka, kau yang jujur satu masa dulu telah menjadi tamak".

Sambil menahan pilu Pak Ali menjawab, "Aku bukan tamak, kalau aku kata 'tidak' pada Christina Aguilera... kau akan bawakan pula Britney Spears...kalau aku katakan 'tidak' juga, barulah kau bawakan isteriku...bila aku kata 'ya', kau akan berikan mereka bertiga padaku...". Aku yang miskin ni tak mampu tanggung mereka semua"....

Inilah Jalan Kami...

PRODUK PILIHAN JURI..
Chicken Nugget HPA
Harga Pengguna: Semenanjung Malaysia : RM 15.00 Sabah & Sarawak : RM 17.00

Harga Pengedar HPA:
(baik jd ahli segera..)
Semenanjung Malaysia : RM 12.00 Sabah & Sarawak : RM 14.00

Nilai Mata (NM) :2
Berat: 1 kg

Koko Radix

Produk ini berbentuk serbuk tidak seperti produk terdahulu yang berbentuk sachet (paket) namun kandungannya (serbuk koko dan ekstrak barli) tetap sama. Cara menyediakan minuman Radix Koko ini ada disediakan pada label produk. Beralihlah segera kepada Radix Koko. Jadikan ia minuman coklat utama anda dan keluarga anda.

Harga Pengguna
Semenanjung Malaysia: RM 22
Sabah & Sarawak: RM 26

Harga Pengedar HPA
Semenanjung Malaysia: RM 18
Sabah & Sarawak: RM 22

Nilai Mata (NM): 5

Berita Berkaitan:

1. Radix koko ternyata lebih sedap daripada produk koko yang lain, itulah sebahagian komentar yang saya terima dari pengguna. Mungkin perlu saya jelaskan bahawa radix koko telah dimasukan ekstrak tunas barli yang mula bercambah. Kalau anda pernah melihat taugeh daripada kacang hijau tentu anda akan faham tentang tunas yang baru bercambah pada biji barli. Oleh sebab itu rasanya bagitu lemak dan berkhasiat.

Koko memang terkenal untuk afrodisiak namun bagitu Radix koko HPA ekstrak barli mempunyai kesan serat yang tinggi untuk berfungsi sebagai pelawas dan koko sendiri boleh mendatangkan ketenangan pada penggunanya.

Oleh sebab itulah radix koko dijangka akan mendapat tempat dipasaran terbuka secara meluas InsyaAllah.

2. Alhamdulilah kita telah mula memasarkan MILO kita sendiri yang dikenali sebagai RADIX KOKO. Semua pengedar akan menjadi penilai kepada RADIX KOKO yang dikatakan akan menjadi persaing terdekat MILO. RADIX KOKO di rumus khas supaya mempunyai rasa yang dapat diterima oleh masyarakat di negara ini.

Apakah HPA memasukkan herba dalam RADIX KOKO? Jawapannya tidak, kerana koko mempunyai rasa yang sangat sensitif kepada perubahan. Radix koko lebih mensasarkan pasaran kanak-kanak dan produk halal daripada HPA. Selepas ini HPA akan mengeluarkan RADIX MOCHA dimana Kopi Radix dicampur dengan RADIX KOKO. InsyaAllah.

Apa pun keluaran HPA yang akan datang, ulasan yang kita terima daripada pengurus zon utara, Ust Samad beliau berpendapat RADIX KOKO lebih sedap daripada MILO dan akan berjaya mengambil pasaran dinegara ini. Gempur Radix Koko!

Berita dipetik dari blog JawiHerbShop.blogspot.com

UBAT GIGI MISWAK HPA

Harga Pengguna:
Semenanjung Malaysia : RM5.00
Sabah & Sarawak : RM7.00

Harga Pengedar HPA:
Semenanjung Malaysia : RM4.00
Sabah & Sarawak : RM6.00

Nilai Mata (NM) : 1

Berita Berkaitan
Ubat Gigi Miswak dengan ekstrak semulajadi kayu sugi dan berkesan dalam memberikan anda keyakinan serta penjagaan mulut yang optimum. Seiring dengan kehendak Syarak, formula semulajadinya:
  • Membersih dengan berkesan untuk memutihkan gigi
  • Mencegah kerosakan gigi
  • Melindungi gigi daripada kaviti
  • Mencegah plak gigi
  • Menyegarkan nafas

Jom teliti Kaifat Perkahwinan



Islam telah menggariskan satu perkahwinan yang khusus untuk panduan orang-orang Islam dalam mendirikan rumahtangga bagi mencapai kebahagiaan hidup di dunia dan di akhirat. Dalam memilih isteri, Islam memberi kebebasan kepada kaum lelaki untuk memilih bakal isteri yang sesuai dengannya. Islam menganjurkan supaya memilih seorang perempuan yang salih dari keturunan yang ramai anak, berakhlak mulia, dan cantik.
Sabda Rasullah SAW
Maksudnya: Daripada Abu Hurairah r.a daripada Nabi S.A.W telah bersabda: " Dinikahi wanita itu kerana empat sifat, kerana hartanya, keturunannya, kecantikannya, dan agamanya. Pilihlah yang beragama , bahagialah engkau."
Seseorang perempuan boleh membuat pilihan sama ada menerima atau menolak suatu perkahwinan sekiranya mempunyai sebab-sebab yang munasabah. Perempuan-perempuan yang haram dikahwini ialah:
1.Sebab keturunan
Ibu,nenek,ibu sebelah bapa, dan seterusnya(ke atas)
Anak, (cucu) cicit, dan seterusnya ( ke bawah)
Saudara perempuan seibu sebapa
Saudara perempuan seibu
Saudara perempuan dari sebelah bapa ( anak saudara)
Saudara perempuan dari sebelah ibu ( emak saudara)
Anak perempuan daripada saudara perempuan, dan seterusnya (anak saudara cucu)
Anak perempuan daripada saudara lelaki dan seterusnya (anak saudara, cucu)

2.Sebab susuan
Ibu susuan
Saudara perempuan susuan
Adik beradik ibu susuan
Anak saudara perempuan susuan
Ibu mentua ibu susuan

3.Sebab perkahwinan
Ibu mentua
Ibu tiri
Anak tiri apabila sudah bercampur dengan ibunya
Saudara perempuan isteri
Menantu
Isteri bapa

Haram hukumnya menikahi dua adik-beradik perempuan atau seorang perempuan dimadukan dengan saudara perempuan bapanya, atau anak perempuan saudaranya.

Syarat-syarat bakal isteri:
Islam
Perempuan , bukan khunsa atau pondan
Bukan isteri orang
Tidak dalam idah
Bukan muhrim
Syarat-syarat bakal suami:
Islam
Lelaki
Tidak beristeri empat
Bukan muhrim

Islam mengharuskan seorang lelaki melihat bakal isterinya supaya tidak menimbulkan perkara-perkara yang tidak puas hati di kemudian hari. Seseorang lelaki diharuskan melihat muka dan kedua-dua tapak tangan bakal isterinya.

Salam Aidiladha




Wangi Harum Masyithah


Diriwayatkan dari Ibnu Abbas Radhiallahu 'anhu dia berkata, Rasulullah Shalallahu 'alaihi wasallam bersabda,"Pada saat malam terjadinya Isra’ saya mencium bau harum, sayapun bertanya,"Ya Jibril, bau harum apakah ini?”

Jibril menjawab,"Ini adalah bau wangi wanita penyisir rambut putri Fir’aun (Masyithah) dan anak-anaknya.”

Saya bertanya, ”Bagaimana bisa demikian?”

Jibril bercerita,"Ketika dia menyisir rambut putri Fir’aun suatu hari, tiba-tiba sisirnya terjatuh. Dia mengambilnya dengan membaca ”Bismillah (dengan nama Allah).”

Putri Fir’aun berkata,"Hai, dengan nama bapakku?”
Masyithah berkata,"Bukan, Allah adalah Tuhanku dan Tuhanmu begitu juga Tuhan bapakmu.”
Putri Fir’aun bertanya,"Kalau begitu, kamu punya Tuhan selain ayahku?
Wanita tukang sisir itu menjawab,"Ya.”
Anak putri Fir'aun berkata, 'Akan aku lapor­kan pada ayahku.'
Wanita tukang sisir menjawab, 'Silahkan!'

Putri Fir’aun kemudian melaporkan kepada bapaknya, dan Fir’aunpun kemudian memanggil Masyithah.
Fir’aun bertanya,"Ya Masyithah, apakah kamu mempunyai tuhan selain aku?”
Masyithah menjawab,"Ya, Tuhanku dan Tuhanmu adalah Allah.”

Kemudian Fir'aun memerintahkan untuk mempersiapkan periuk besar dari tembaga untuk dipanaskan. Satu persatu anak wanita tukang sisir itu kemudian dilemparkan ke dalam periuk yang mendidih.

Beberapa saat kemudian, Masyithah berkata kepada Fir’aun,"Saya mempunyai satu permohonan.”
Fir’aun menjawab,"Katakanlah.”
Masyithah berkata,"Saya ingin engkau mengumpulkan tulang-tulangku dan tulang-tulang anakku dalam satu kain/kantong untuk kemudian dikuburkan.”
Fir’aun menjawab,"Akan aku penuhi permintaanmu.”

Lalu satu demi satu anaknya dilemparkan ke dalam periuk mendidih itu di depan matanya, sampai akhirnya tinggal seorang bayi yang masih menyusu. Pada saat itu wanita tukang sisir nampak ragu-ragu.

Si bayi diatas gendongan Masyithah, atas izin Allah tiba-tiba berbicara,"Terjunlah Ibu! Ayo terjunlah, adzab dunia lebih ringan daripada adzab Akhirat.” Mendengar anaknya berbicara si ibupun langsung terjun bersama bayinya.

Demikianlah sebuah kisah yang tercantum dalam Musnad Imam Ahmad, 4/291-295 dan juga tercantum dalam Majma’uz Zawa’id, 1/65. Anisul Jalabi II, Ali Al-Hazza’. Kisah dari seorang wanita bernama Mashithah yang menjadi penerang kegelapan istana Fir’aun. Dia mempertahankan kebenaran, meskipun berat dan pahit terasa. Lalu siapakah pembawa obor bagi kita di kegelapan abad dua puluh satu ini?

IBROH (Pelajaran yang dapat dipetik):
1. Anjuran untuk tetap sabar dan teguh ketika muncul fitnah.
2. Balasan itu sesuai dengan jenis amal yang dikerjakan.
3. Bagi yang bersabar dalam memegang teguh agama dan tidak takut dicela orang niscaya memperoleh pahala dan gan­jaran yang sangat besar, sebagaimana firman Allah dalam QS: Az-Zumar: 10,
"Sesungguhnya hanya orang-orang yang bersabarlah yang dicukupkan pahala tanpa batas."
4. Seorang muslim diperbolehkan mengajukan permintaan yang mengandung kebaikan sekalipun kepada thaghut, sebagai­mana kisah ini. Wanita tukang sisir anak gadis Fir'aun meminta agar tulang tubuhnya dan anak-anaknya dikubur menjadi satu.
5. Sesungguhnya Allah Subhanahu wa Ta’ala senantiasa memberi jalan keluar untuk para waliNya dari musibah atau bencana yang menimpa.
6. Ketetapan karamah Allah yang diberikan bagi orang shalih dan shalihah.
7. Karamah termasuk dalam kategori peristiwa langka dan luar biasa.

Sumber:

- Khoirunnisaa il’aalamiina- mawaaqifa nisaaiyati masyriqotin. (terjemahan)
- Sittuna Qishshah Rawaha an-Nabi Shalallahu 'alaihi wasallam wash shahabah al-Kiram. (terjemahan)

Tip Penjagaan Kasut Kulit

Ape nie??$#%#$ish3. jaga kasut pun xtau ke...Pemakaian kasut kulit mampu tok ubah penampilan seseorang khususnya laki2, xkan prempuan,(ada jgk).tapi kan, jika tidak di jaga rapi mako, mgkin akan cepat rosak,betul x?.so, Disini terdapat beberapa panduan kepada pengemar kasut kulit...

1. Kasut Kulit tidak boleh di pakai setiap hari, Sekiranya hari ini anda memakainya, Keesokan harinya, ia perli direhatkan dan gunakan kasut yang lain pula.

2. Kasut kulit memerlukan penjagaan yang lebih rumit berbanding kasut biasa. Ia boleh di bersihkan dengan berus lembut atau dengan kain yang bersih. untuk menyimpannya ia perlu di letakkan dengan pengeras kasut untuk mengekalkan bentuknya.

3. Masa terbaik membeli kasut adalah sebelah petang kerana is 'mengembang' lima hinga lapan peratus pada ketika itu.(ni xpasti betul ke x fakta ni, try kaji dulu)

4. Elakkan kasut kulit terkena sinaran matahari yang keterlaluan kerana ia boleh merosakkan warna.

5. Sekiranya kasut kulit basah, keringkan ia dengan menekap kertas untuk mengeluarkan airnya, selepas itu biarkan ia kering sendiri..

Posted By Ir Mohamad Faiez..

Kisah Dunia La Nie..Siot Punya Ayah


Sang ayah dan ibu sangat marah dan menyesal bila mengetahui anakperempuan mereka hamil.

"Siapa si bedebah tu," jerit sang ayah, sedang siibu menangis. "Suruh dia datang sini!"

Si anak pun telepon le mat yang bertanggung jawab. Setengah jam kemudian sebuah kreta Ferrari merah berhenti didepan rumah. Seorang lelaki separuh baya keluar dari kereta, memberi salam lalu masuk kerumah. Lelaki itu berdepan dengan mak dan ayah perempuan yang telah dihamilinya.

Dia berkata, "Saya lelaki yang telah menghamili anak anda. Tapi terus terang saya katakan saya tidak dapat menikahi anak anda kerana isteri saya tak membenarkan. bagaimanapun, saya tetap bertanggung jawab atas perbuatan saya. Sekiranya anak anda melahirkan seorang bayi perempuan saya akan wasiatkan untuknya dua buah supermarket, sebuah rumah banglo dan wang tunai RM5 juta. Sekiranya dia melahirkan anak lelaki saya akan wasiatkan

untuknya dua buah kilang, dua buah supermarket, dua buah banglo dan wang tunis RM10 juta. Tapi sekiranya anak anda keguguran apakah yang harus saya lakukan?"

Sang ayah berfikir. Siibu berhenti menangis. Akhirnya sambil menepuk bahu lelaki itu sang ayah berkata,

"Kalau camtu hang cuba le lagi."


Hadis : Jangan Menolak Sedekah


Hadis :
Dari Salim bin Abdillah bin Umar dari ayahnya r.a bahawasanya Rasulullah SAW telah memberi sesuatu kepada Umar bin al-Khattab. Maka Umar berkata : "Berikanlah kepada orang yang lebih fakir daripada aku." Nabi bersabda: "Ambillah lalu kembangkan atau engkau sedekahkan. Sesuatu yang datang kepada mu dari harta ini sedangkan engkau tidak mengharap dan tidak memintanya maka ambillah dan sesuatu yang tidak datang kepada mu maka janganlah engkau ikutkan diri mu pada sesuatu itu." (Muslim)

Huraian :
Masyarakat moden sekarang lebih mudah dan senang bersedekah. Ini bersesuaian dengan peredaran masa yang membolehkan kita bersedekah menggunakan potongan melalui bank serta yang terbaru bersedekah atau menderma menggunakan sistem perkhidmatan pesanan ringkas (SMS) menerusi telefon mudah alih. Al-Quran menyebut yang maksudnya: "Sesungguhnya sedekah-sedekah (zakat) itu hanyalah untuk orang-orang fakir, dan orang-orang miskin dan amil-amil yang mengurusnya dan orang-orang mu'allaf yang dijinakkan hatinya dan untuk hamba-hamba yang memerdekakan dirinya dan orang-orang yang berhutang dan untuk dibelanjakan pada) jalan Allah, dan orang-orang musafir (yang keputusan dalam perjalanan). (Ketetapan hukum yang demikian itu ialah) sebagai satu ketetapan (yang datangnya) dari Allah. Dan (ingatlah) Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana." (at-Taubah:60).

Pada zaman ini tidak hairan jika dikatakan ramai manusia sanggup menipu untuk mendapatkan sedekah. Sebaliknya amat menghairankan dan jarang-jarang berlaku orang yang menolak sedekah sedangkan keadaan fizikal dan hidupnya amat memerlukan. Mereka tidak meminta jauh sekali ingin mendesak dalam mendapatkan sesuatu daripada orang lain. Dalam hal ini Islam sesungguhnya amat menggalakkan kita agar berusaha sedaya upaya untuk mencari rezeki untuk menyara kehidupan dan Islam tidak menggalakkan kita meminta sedekah. Namun seandainya sesuatu itu datang tanpa diduga atau diminta ia dianggap sebagai pemberian dan rezeki daripada Allah SWT. Terimalah ia dengan penuh kesyukuran mudah-mudahan rezeki itu akan bertambah bahkan membolehkan kita bersedekah pula kepada orang lain. Kata orang ‘tangan yang di atas itu lebih baik daripada tangan yang di bawah." Dengan perkataan lain Islam menggalakkan kita bersedekah namun Islam tidak sekali-kali menggalakkan kita menjadi orang peminta sedekah.

Kaya Harta Dan Kaya Ilmu


Hadith :
Diriwayatkan daripada Abdullah bin Mas’ud r.a katanya: “Nabi Muhammad SAW pernah bersabda :" Janganlah ingin menjadi seperti orang lain kecuali seperti dua orang ini. Pertama, orang yang diberi Allah kekayaan berlimpah ruah dan ia membelanjakannya secara benar (di jalan yang adil dan sesuai dengan perintah Allah). Kedua, orang yang diberi Allah al-hikmah dan ia berperangai sesuai dengannya dan mengajarkannya kepada orang lain." (al-Bukhari)

Huraian:
Setiap perbuatan ada matlamatnya masing-masing. Tetapi apa yang kita inginkan dalam hidup ini? Ilmu, wang atau selainnya? Perumpamaan orang yang kaya harta dan menafkahkan hartanya di jalan Allah adalah seperti benih yang menumbuhkan tujuh butir, pada setiap butir terdapat seratus biji. Hakikatnya, kaya dan miskin akan menguji tahap keimanan seseorang. Tidak semestinya yang kaya kurang imannya dan yang miskin pula kuat imannya atau sebaliknya. Jika direnung manakah yang lebih utama, ilmu atau harta? Tentu sekali ilmu kerana seperti kata sayidina Ali: "Ilmu akan menjaga diri mu, sementara harta adalah sebaliknya, kamu yang harus menjaganya." Namun alangkah baiknya jika kita kaya kedua-duanya. Kaya harta dan kaya ilmu kerana kedua-dua mampu menaikkan kedudukan kita bukan sahaja di sisi manusia bahkan di sisi Allah SWT iaitu dengan cara memanfaatkan kurniaan Allah itu ke jalan yang diredhai-Nya.

HiDuP MuLiA MaTi SyahiD..

We Love Tok Guru...

Sedikit Kenangan Manis..

.