KONGRES MAHASISWA SELANGOR 2009 (KOMS '09)


Tarikh : 4-6 Disember 2009

Tempat : Kem Nur Sg Merab, Kajang

Anjuran : Persatuan Mahasiswa Selangor (PERMASIS)

“Mahasiswa Komited” adalah merupakan tema bagi program Permasis kali ini, dimana tema ini merupakan gagasan utama mahasiswa menuju Selangor maju 2012. Program ini dilihat sebagai langkah awal untuk memberi penerangan kepada mahasiswa Selangor, khususnya tentang halatuju Persatuan Mahasiswa Selangor (PERMASIS). Di samping itu, KOMS juga merupakan salah satu wadah bagi seluruh mahasiswa negeri ini untuk merapatkan hubungan silaturrahim.

Program yang mengumpulkan seluruh mahasiswa2 IPTA/IPTS seluruh Malaysia, khususnya dinegeri Selangor ini bertujuan semata2 menggerakkan hati2 mahasiswa/i untuk berkhidmat selepas tamat pengajian.. Dengan ketibaanku agak lewat ke Program tersebut menyebabkan ku terlepas slot Peranan Permasis pada hari pertama. Jumlah peserta ramai yang tidak hadir tidak menenggelamkan suara2 minoriti untuk sedia berkhidmat bila diperlukan serta menggerakkan mahasiswa yang lena apabila cuti semester, tapi ligat semasa di Kampus..

Perbincangan melibatkan Tarbiyah, Dakwah, Siasah Dan Kebajikan.. Banyak isu2 yang dibangkitkan dalam Program kali ini..

Antara Aktiviti2 yang dilakukan adalah berbentuk Diskusi yang rata2 hadir seperti YB Khalid Samad serta barisan kepimpinan di negeri selangor..Pada petangnya, seperti biasa yang paling ditunggu2 oleh para peserta... Jungle Tracking ler..Kalu nak tau, abg dari seberang tu ngah bagi tau kelebihan daun/pohon Kapal Terbang(Pernah dengar?) utk rawat bisa ular..

Sebelum mula program dibaca Ummul Kitab, Al-Fatihah, diselit sedikit senaman ringkas..Macam biasa, perjalanan diselangselikan antara Muslimin dan Muslimat, kononyaa Muslimin akan jaga muslimat(btul ke??#%$)..


Perjalanan disajikan dengan kisah2 pengajaran,nasihat misalnya sifat akibat bongkak,takabbur,riak dll. masa diisi dengan mengagungkan ciptaan Tuhan yang Esa yang menciptakan sesuatu agar manusia berfikir. Langkah diatur rapi agar perjalanan berjalan lancar..


Laluan yang penuh mencabar......







Seorang sahabat sedang menitiskan air yang buat bekalan bagi sesiapa yang sesat didalam hutan.. Hebat Ciptaan Tuhan kan...


antara barisan peserta dan urusetia dari setiap Kampus...Sekian buat masa ini... Moga mendapat manfaat daripadanya..





No comments:

Post a Comment

HiDuP MuLiA MaTi SyahiD..

We Love Tok Guru...

Sedikit Kenangan Manis..

.